נוטינג היל בלונדון

לונדון היא ללא ספק אחת הערים המרתקות, המגוונות והצבעוניות ביותר בעולם. בין שלל השכונות הייחודיות שמרכיבות אותה, בולטת במיוחד נוטינג היל. בואו להכיר!

נוטינג היל היא פנינה תוססת וסוחפת, עם אווירה בוהמיינית, היסטוריה עשירה ושפע אטרקציות לכל המשפחה. השילוב הנדיר בין קסם אירופאי ישן לבין אנרגיות קוסמופוליטיות מודרניות, הפך את נוטינג היל ליעד מועדף על תיירים מכל העולם ולאחת מנקודות החובה בכל טיול ללונדון. אז בין אם אתם מתכננים לבלות בעיר כמה ימים או כמה שבועות, וודאו לשריין זמן איכות לגילוי האוצרות הצבעוניים של השכונה הזו. במדריך הבא נצלול אל תוך ההוויה המיוחדת של נוטינג היל, ונספק לכם את כל הידע והטיפים הדרושים להתאהב בה מחדש בכל ביקור. שנצא לדרך?

 דברים שכדאי לכם לעשות בנוטינג היל

השילוב של ההיסטוריה, האדריכלות, התרבות והקולינריה של נוטינג היל מייצר שפע של אפשרויות לבילוי וגילוי. הנה כמה מן האטרקציות והאתרים העיקריים שאסור לפספס:

  1. שוק פורטובלו המפורסם (Portobello Road Market) – הלב של נוטינג היל הוא השוק הססגוני הזה, שגם כיכב בסרט האייקוני. זהו שוק פשפשים צבעוני ואקלקטי, הפרוש לאורך קילומטר וחצי של רחוב פורטובלו. בין מאות הדוכנים תוכלו למצוא מציאות נהדרות של וינטג', אומנות מקומית, תכשיטים ואביזרי אופנה מיוחדים. השוק מתקיים מדי יום מלבד יום ראשון, וימי שישי ושבת הם הכי עמוסים ותוססים.
  2. שוק הפרחים של קולמביה רוד (Columbia Road Flower Market) – בימי ראשון, חובה לבקר בשוק הפרחים הגדול והמבושם הזה. לאורך רחוב קולומביה תמצאו מאות דוכנים של פרחים טריים, עציצים, צמחי תבלין ואביזרי גינון במחירים נוחים. זו הזדמנות נהדרת להכיר סוגים מקומיים של צמחייה ולהצטייד במתנות מקוריות.
  3. גן סקוור (Garden Squares) – ברחבי נוטינג היל פזורים מספר גנים ציבוריים קסומים, מלאים במדשאות מטופחות, ערוגות פרחים וספסלי ישיבה מפנקים. חלק מהם הם גנים פרטיים בבעלות דיירי הבתים המקיפים, ופתוחים רק בשעות מסוימות – אבל אלה דווקא הכי כיפיים לביקור. שני הגנים המומלצים ביותר הם Ladbroke Square Garden ו-Rosmead Garden.
  4. בתי הצבע (Colourful Houses) – אחד מסימני ההיכר של נוטינג היל הן שורות הבתים הצבעוניים במגוון גוונים עזים כמו ורוד, טורקיז, צהוב וסגול. הרחובות המפורסמים ביותר לצילום הם Portobello Road, Lancaster Road ו-Westbourne Park Road. מומלץ לעשות סיור רגלי עם מצלמה ולתעד את הצבעוניות המשמחת והמיוחדת.
  5. שוק האוכל של אקלסטון (Acklam Village Market) – אוהבי האוכל חייבים להגיע לשוק הקטן והמיוחד הזה, שמתמחה בדוכני רחוב עם מטבחים אתניים מכל העולם. כאן תוכלו לטעום ממיטב הקולינריה של המזרח התיכון, אפריקה, הודו ודרום אמריקה, בין היתר. יש גם דוכני בירה ויין מקומיים, והרבה פינות ישיבה כיפיות לאכילה בחברותא.
  6. הפאבים ההיסטוריים – לנוטינג היל יש היסטוריה עשירה של פאבים מסורתיים וציוריים, חלקם עוד מהמאה ה-18. אלה מקומות מעולים למפגש חברתי, למשקה של אחר הצהריים או לארוחה ביתית טעימה. הפאבים המומלצים כוללים את The Churchill Arms המכוסה כולו בפרחים,The Lonsdale במבנה ויקטוריאני מרשים, ו-The Castle שטוען לתואר הפאב העתיק בשכונה.
  7. מוזיאון המרד בקריביים (Museum of The Caribbean Uprising) – מוזיאון קטן וחשוב, שמתעד את אחד מהאירועים ההיסטוריים המשמעותיים בנוטינג היל – המרד נגד המשטרה בשנת 1958. המוזיאון מרתק מבחינה היסטורית ומספק הצצה אל השורשים והמורשת של הקהילה הקריבית בלונדון. הביקור בו הוא חינם והוא פתוח מדי יום.
  8. בית הקולנוע האלקטריק סינמה (The Electric Cinema) – אחד מבתי הקולנוע העתיקים והמיוחדים ביותר בלונדון, שנמצא בלב נוטינג היל. הוא נפתח עוד בשנת 1910 ומאז משמר את האווירה הקסומה של ימי הזוהר של הקולנוע. חוויית הצפייה כוללת כורסאות עור נוחות, שמיכות פוך, חטיפים ושתייה בהגשה אישית. ממש כמו סרט הוליוודי!

 

עם הפנים קדימה: אלו רק כמה מאבני החן שמחכות לכם בנוטינג היל. בואו נכיר את השכונה הזו אפילו יותר לעומק דרך פרטי המידע החשובים ביותר.

נוטינג היל

קניות בנוטינג היל – המדריך השלם

אי אפשר לדבר על נוטינג היל בלי להזכיר את חוויית הקניות המדהימה שהיא מציעה. השוק והרחובות המסחריים הם גן עדן לחובבי וינטג', אופנה ייחודית, אומנות ומציאות נדירות. הנה רשימת המקומות שחובה לבקר בהם:

השוק של פורטובלו

זהו אחד משוקי הפשפשים הגדולים והמפורסמים בעולם, עם מאות דוכנים צבעוניים שמוכרים כל מה שאפשר לדמיין. בין היתר תמצאו כאן וינטג' מעולה, תכשיטים עתיקים, רהיטים ואומנות מיוחדים, פריטי אספנות ועוד. השוק עצמו מחולק למספר אזורי התמחות שכדאי לשים לב אליהם. בדרך כלל הדוכנים מסודרים לפי סוגי מוצרים ככה:

  • מרחוב Chepstow Villas עד Elgin Crescent – אזור האופנה והבגדים, עם פריטים מכל התקופות.
  • מרחוב Elgin Crescent עד Westbourne Grove – ריכוז של חנויות עתיקות ופריטי אספנות.
  • מרחוב Westbourne Grove ועד Golborne Road – האזור של כלי בית, רהיטים ואביזרי נוי מיוחדים.

החנויות ברחובות הראשיים 

בצירים המרכזיים של נוטינג היל תמצאו מבחר נהדר של בוטיקים מקומיים, חנויות מעצבים וגלריות אומנות. כמה מהרחובות השווים ביותר הם:

  • Westbourne Grove – ריכוז של מותגי אופנה ועיצוב מוכרים לצד שמות חדשים ומסקרנים. תוכלו למצוא כאן את חנויות הדגל של מותגים כמו Sandro, Maje, Whistles לצד בוטיקים עצמאיים מקוריים.
  • Ledbury Road – עוד ריכוז אופנתי ואיכותי, עם דגש על מעצבים בריטיים מובילים כמו Paul Smith ו-Joseph.
  • All Saints Road – כאן ממוקמות בעיקר גלריות לאומנות עכשווית, עיצוב פנים ורהיטים וינטאג' נדירים. מקום מצוין לחפש מתנות או פריטים ייחודיים לבית.

שווקי האוכל

כמו שכבר ציינו, הקולינריה של נוטינג היל היא אטרקציה בפני עצמה. בין שלל המסעדות, בתי הקפה ודוכני האוכל, יש כמה שווקים ייעודיים שכל חובב אוכל חייב להכיר:

  • Acklam Village Market – שוק רחוב קטן וצבעוני, עם דוכנים נהדרים של אוכל רחוב אתני ומגוון.
  • Golborne Road Market – עוד שוק אוכל אהוב עם דגש על מאכלים מרוקאיים, צרפתיים וספרדיים.
  • Portobello Green Market – שוק של חקלאים מקומיים עם תוצרת אורגנית טרייה, ממש ליד השוק הראשי.

כמה טיפים חשובים לקניות מוצלחות בנוטינג היל

תכננו את הביקור שלכם ליום שישי או שבת, אז מרבית הדוכנים והחנויות פתוחים. אבל דעו לצפות לקהל רב ולתורים ארוכים, במיוחד בחודשי הקיץ ובחגים. הגיעו מוקדם בבוקר כדי להספיק לחפש מציאות לפני שהשוק מתמלא. קחו איתכם מזומן עבור הדוכנים הקטנים. אל תתביישו להתמקח קצת על המחיר, בעיקר על פריטים גדולים או יקרים. והכי חשוב – תהנו מהחוויה הצבעונית והמיוחדת הזו!

על קצה המזלג: 8 מסעדות וברים מומלצים

אין מסע אמיתי בנוטינג היל בלי לחקור את נפלאות הקולינריה המקומית. בזכות האופי הקוסמופוליטי של השכונה, יש בה אינספור מקומות אוכל מגוונים ומרתקים, החל ממסעדות שף מפוארות ועד דוכני אוכל רחוב אותנטיים. הנה כמה מהאהובים עלינו:

  1. The Ledbury – מסעדת השף של ברט גרהאם, מהטובות והמפורסמות ביותר בלונדון כולה. מציעה תפריט טעימות מתחלף עם מנות יצירתיות ועונתיות, ברמה של 2 כוכבי מישלן. חובה להזמין שולחן מראש.
  2. E&O – מסעדה מגניבה ואופנתית שמגישה אוכל אסייתי מודרני משובח. הסושי, הדים סאם והקוקטיילים הם הכוכבים. מקום אהוב במיוחד בקרב המקומיים וידוענים.
  3. Honest Burgers – רשת ברים מצוינת שמקורה בשוק ברחוב Brixton. עושים כאן בורגרים טריים ועסיסיים משופרים, עם תוספות ביתיות ובירות הבוטיק. קזואלי, טעים ובמחיר שפוי.
  4. Cottons – מסעדה קריבית צבעונית ואותנטית, עם אוכל נהדר כמו אקרה, גואה קארי וג'רק צ'יקן. המקום ידוע גם בזכות הקוקטיילים האקזוטיים העוצמתיים שלו, ויש לו מרפסת קסומה מעל לשוק פורטובלו.
  5. The Hummingbird Bakery – לקינוח, אסור לפספס את בית הקפה המקסים והמתוק הזה. הוא התפרסם בזכות הקאפקייקס הססגוניים והמושלמים שלו, שנחשבים לטובים בעיר. חוץ מזה, עושים כאן גם עוגות מושקעות, טארטים וקינוחי כוסות מעלפים.
  6. Farm Girl Cafe – בית קפה בריא ומגניב שהפך ללהיט אמיתי בקרב המקומיים. מגישים בו שייקים יוצאי דופן, קפה איכותי, ארוחות בוקר וצוהריים קלילות וטעימות עם המון אופציות טבעוניות, ללא גלוטן וכד'. יש סניף מקסים בלב השוק ואחד גדול יותר על Portobello Road.
  7. The Shed – מסעדת בשרים קטנה ונהדרת שפתחו שלושה אחים מחבל יורקשייר (ומכאן השם "המחסן"). המנות פשוטות אך מעולות ומבוססות על נתחי בשר משובחים, נקניקים וקציצות בשר תוצרת בית. יש במקום אווירה ביתית וחמימה במיוחד.
  8. Pizza East Portobello – סניף של רשת הפיצה הפופולרית הזו, ממוקם בתוך בניין תעשייתי ענק על Portobello Road. הפיצות האיטלקיות האיכותיות נאפות בתנור עצים ענק, והתוספות מגוונות ויצירתיות. מקום נהדר למשפחות ולקבוצות.

כמובן שיש עוד מאות מקומות אוכל מצוינים באזור, לכל תקציב וטעם. חשוב לזכור שרבים מהם קטנים ומבוקשים מאוד – אז כדאי להזמין או להגיע מוקדם כדי להשיג מקום. מצד שני, תמיד אפשר פשוט לנדוד ברחובות, לפקוח עיניים ולתת לאינסטינקטים להוביל אתכם למקומות הכי מפתיעים.

נוטינג היל

תחבורה ציבורית בנוטינג היל – כל מה שחשוב לדעת

נוטינג היל ממוקמת במערב לונדון ונחשבת לשכונה נגישה מאוד, הן בזכות מערך התחבורה העירוני המעולה והן בזכות הקירבה לתחנות מרכזיות. הנה האופציות העיקריות להתניידות באזור:

רכבת תחתית (Tube) 

השכונה משורתת ע"י 3 תחנות מרכזיות:

  • Notting Hill Gate – על קו המעגל (צהוב) וקו המחוז (ירוק), מגיעה ישירות למרכז העיר.
  • Ladbroke Grove – על קו Hammersmith & City (ורוד), נוחה מאוד להגעה לתחנת פדינגטון ולשדה התעופה הית'רו.
  • Westbourne Park – גם היא על הקו הורוד של Hammersmith & City.

זמני הנסיעות משתנים, אבל בדרך כלל אפשר להגיע במהירות משכונה למרכז העיר, כ-15-20 דקות בממוצע.

אוטובוסים

יש שפע של קווי אוטובוס שמשרתים את נוטינג היל ואת האזור כולו. חלקם מקומיים וחלקם עוברים גם דרך תחנות מרכזיות. הקווים הנוחים ביותר הם:

  • קו 52 לכיוון אוקספורד סירקוס ומרכז העיר
  • קווים 7, 23, 70 לכיוון תחנות Paddington ו-Marble Arch
  • קווים 28, 328 ו-31 לכיוון קמדן וצפון העיר

בדרך כלל יש אוטובוס כל 5-10 דקות, והתשלום מתבצע בכרטיס ה-Oyster או בכרטיס חופשי יומי.

רכבת קלה

גם הרכבת הקלה Overground משרתת את נוטינג היל, ותחנת Shepherd's Bush מחברת בינה לבין אזורים נוספים בעיר כמו Clapham Junction או Stratford.

השכרת אופניים

נוטינג היל, עם הרחובות היפים והנעימים שלה, היא אזור מצוין לרכיבה על אופניים. אפשר להשכיר אופני Santander מהתחנות האוטומטיות שפזורות בכל רחבי השכונה, ולהשתמש באפליקציה הרשמית כדי למצוא את התחנות ולתכנן מסלולים. בתחנות הרכבת התחתית הראשיות תמיד תמצאו עשרות אופניים זמינים.

הליכה

בסופו של דבר, נוטינג היל היא מקום די קומפקטי וקל מאוד לכיסוי רגלי. לכן הדרך הכי טובה לחקור את נפלאותיה היא פשוט לאבד את עצמכם ברחובות הציוריים, בסמטאות הפרחוניות ובשווקים הססגוניים. מומלץ להצטייד במפה טובה, נעליים נוחות ובקבוק מים, ולתת לאווירה המיוחדת של השכונה לסחוף אתכם.

כך הפכה נוטינג היל למה שהיא היום: מכפר חקלאי לאייקון תרבותי

כדי להבין את הייחודיות של נוטינג היל, כדאי להתחיל דווקא בעבר. האזור, ששמו כנראה מקורו במילה הסקסונית העתיקה "Cnotta" (פינה או גבעה), היה במקור אזור כפרי ירוק ושליו. 

במאה ה-19 הוא החל להתפתח כפרבר של לונדון, ושימש בית למעמד הפועלים והמהגרים, בעיקר מהקריביים ומאירלנד. עד תחילת המאה ה-20, נוטינג היל היה ידוע כאזור ענייני ומוזנח, עם בעיות של צפיפות, עוני ופשיעה.

אבל כמו פיקסלים שמתחברים לכדי תמונה, בהדרגה החלו להופיע בשכונה ניצנים של תרבות ויצירה. אמנים, סופרים ומוזיקאים נמשכו לאזור בזכות שכר הדירה הנמוך והאווירה הייחודית, וחוללו שינוי של ממש במרקם החברתי והתרבותי. בשנות ה-50 וה-60 החלו להיפתח ברחובות הראשיים מועדוני ג'אז ובלוז, גלריות אומנות קטנות וחנויות עיצוב שהפכו את נוטינג היל לאבן שואבת לאנשי רוח ויוצרים מכל קצוות הארץ.

המהפך הסופי התרחש בשנות ה-80 וה-90, כאשר חברות הפקה קולנועיות וטלוויזיוניות גילו את הפוטנציאל הוויזואלי של הרחובות הציוריים והבתים הצבעוניים בשכונה. הפקות רבות החלו להצטלם באזור, והסרט האהוב והמוכר ביותר שביניהן הוא ללא ספק "נוטינג היל" משנת 1999, עם ג'וליה רוברטס ויו גרנט. הסרט הרומנטי הציג את הרחובות והאתרים המוכרים של השכונה בצורה כל כך קסומה, שהוא למעשה קבע את מעמדה כאייקון תרבותי ברחבי העולם.

היום, נוטינג היל היא אחת השכונות המפורסמות והמצולמות ביותר בלונדון, אבל היא עדיין שומרת על האופי האותנטי והאקלקטי שלה. היא מושכת תיירים מכל העולם שרוצים לדרוך על עקבות ויליאם ואנה מהסרט, לצד תושבים צעירים ועשירים שרוצים להתגורר בלב ההתרחשות הלונדונית.

ללכת על בטוח: עד כמה נוטינג היל נחשבת לאזור בטוח?

שאלה חשובה ששואלים הרבה מטיילים היא האם נוטינג היל נחשבת לשכונה בטוחה, במיוחד עבור תיירים. ובכן התשובה היא – כן, ברמה הבסיסית נוטינג היל כיום היא שכונה נעימה ובטוחה מאוד ביחס לסטנדרטים של לונדון, ובטח ביחס לעברה הסוער יותר.

בזכות תהליכי ההתחדשות שעברה השכונה בעשורים האחרונים, היא הפכה לאזור מבוקש עם מחירי נדל"ן גבוהים ואוכלוסייה מבוססת ברובה. רמות הפשיעה בנוטינג היל ירדו משמעותית, והיא אינה נחשבת עוד למוקד של עבריינות כמו בעבר. יש בה נוכחות משטרתית סבירה, והרחובות מוארים ושוקקי חיים גם בשעות הערב.

עם זאת, כמו בכל עיר תיירותית גדולה, תמיד כדאי לנקוט בכמה אמצעי זהירות בסיסיים. למשל, להימנע משוטטות לבד באזורים מבודדים ולא מוכרים בשעות הקטנות של הלילה, לשמור היטב על החפצים האישיים בהמולת השווקים, ולא להתהדר בחפצי ערך ובכסף מזומן. אבל באופן כללי, מרבית התיירים מרגישים בטוחים ושלווים לחלוטין בנוטינג היל, ונהנים מהאווירה החמה והמזמינה של התושבים המקומיים.

עוד דבר שחשוב לזכור – בתקופות מסוימות בשנה, כמו בפסטיבל הקרנבל השנתי של נוטינג היל באוגוסט, מגיעים לרחובות מאות אלפי חוגגים מכל העולם. בזמנים כאלה הצפיפות גדולה יותר, ויש נוכחות מוגברת של המשטרה. זה אומר שכדאי להיות קצת יותר ערניים ולהישמע להנחיות של כוחות הביטחון.

בסופו של דבר, באופן יחסי נוטינג היל היא מקום מאוד נעים ובטוח לבילוי ולינה, ואין סיבה אמיתית לחשוש מביקור בה, כל עוד שומרים על ערנות בסיסית והיגיון בריא. היא בהחלט אינה נחשבת לנקודה אדומה במפת הפשיעה של לונדון.

ירון לוי
ירון לוי

מדריך טיולים בלונדון המתגורר בלונדון כבר 6 שנים. עם הניסיון הרב ולאחר הדרכת מאות טיולים וסיורים בלונדון, החליט להפשיל שרוולים ולהנגיש את כל הידע והניסיון שצבר לכלל המטיילים הישראלים בלונדון באמצעות אתר "לגלות את לונדון".