הייד פארק

בין אם מבקרים בו לנאומים, או בשביל לתפוס רגע שקט ונינוח בלב ההמולה הלונדונית, אין ספק שהייד פארק הוא מקום שאתם חייבים לראות בביקורכם הבא בלונדון

בלב לונדון השוקקת, בין רחובות סואנים ומבנים מתקופות שונות, משתרע מרחב ירוק עצום ומלא חיים – הייד פארק. זהו לא עוד פארק עירוני רגיל, אלא מעין נווה מדבר אורבני המשמש כמפלט של שקט ושלווה לתושבי העיר ומבקריה מזה מאות שנים. הייד פארק הוא הפארק המלכותי הגדול ביותר במרכז לונדון, ובמשך דורות היווה זירה להתרחשויות היסטוריות, אירועים חברתיים ומחאות פוליטיות שעיצבו את דמותה.

5 דברים לעשות בהייד פארק

השאלה הראשונה שעולה ביחס להייד פארק היא – מה בכלל אפשר לעשות בו? התשובה המפתיעה היא שהיצע הפעילויות והאפשרויות הוא כמעט אינסופי. בשטח הענק של הפארק, המשתרע על פני 142 דונם (כמעט פי שלושה מגודלו של הוותיקן), יש מקום לכל סוגי הבילוי והפנאי שתוכלו להעלות על דעתכם:

1. לטייל באוויר הפתוח: יש את ההנאה הפשוטה והבסיסית של טיול רגלי באוויר הפתוח. קילומטרים של שבילי הליכה מתפתלים בין מדשאות רחבות ידיים, אגמים ובריכות מים שלווים ועצים עתיקים שנטועים שם מאות בשנים. אווירה של רוגע ונינוחות אופיינית לפינות רבות בפארק, ומזמינה להאט את הקצב, לשבת על ספסל עץ מוצל ופשוט לנשום עמוק. אי אפשר שלא להתמלא השראה למראה הירוק העשיר המשתקף בעיניים, ולהירגע לקול ציוץ הציפורים ורחש העלים ברוח. 

2. פעילות ספורטיבית מגוונת: הייד פארק מציע גם שפע של אפשרויות לפעילות ספורטיבית ואתגרית. מסלולי הריצה והאופניים למשל, מושכים מדי יום אלפי ספורטאים חובבים ומקצועיים שרוצים להזיע קצת במרכז הירוק והמקסים הזה. לאורך השבילים פזורים גם מתקני כושר, שולחנות טניס חינמיים ואפילו מסלול רכיבה על סוסים. בקיץ, רבים מעדיפים להתרענן במי הבריכה של ספרפנטיין לידו, או להשכיר סירת פדלים ולשוט על האגם המרכזי. בחורף, כשהאגם קופא, הוא הופך למקום האהוב על מחליקי קרח מכל הגילאים. 

3. חוויה לכל המשפחה: אם יש לכם ילדים איתכם, הפארק הוא בחירה מושלמת לבילוי משפחתי. מתחמי המשחקים הגדולים פזורים ברחבי הדשא, עם מתקנים צבעוניים ומגרשי ספורט שיעסיקו את הקטנים לשעות. תוכלו גם לארגן פיקניק משפחתי באחת הפינות היפות, או להצטרף להפעלה או סדנה יצירתית שמתקיימות בתדירות גבוהה על ידי עמותות החינוך בפארק. בעונות החמות, ילדים רבים נהנים במיוחד מלרוץ בין מזרקות המים הרבות, שמציעות מפלט מושלם מהחום בצהרי היום.

4. תרבות ייחודית: הייד פארק הוא אחד המוקדים החשובים של חיי התרבות והאמנות בלונדון. הגלריה לאמנות מודרנית ספרפנטיין, הממוקמת בלב הפארק, מארחת מדי שנה תערוכות מרתקות של אמנים מובילים מרחבי העולם. בנוסף, במהלך השנה מתקיימים בפארק פסטיבלי מוזיקה, הופעות, הקרנות קולנוע תחת כיפת השמיים וירידי אמנות. כל קיץ מוקם בשטח גם מבנה הספרפנטיין פביליון המפורסם, ביתן זמני בעיצוב אדריכלי נועז, המשמש במה לפעילויות תרבות.

5. ואיך אפשר בלי – פינת הנאומים: אולי מעל לכל, הדבר שהפך את הייד פארק למוכר כל כך בעולם הוא המוניטין שלו כבמה לחופש הביטוי. "פינת הנואמים" שבצפון מזרח הפארק היא מוסד ותיק ומפורסם, המאפשר לכל אדם לומר את דברו בפומבי על כל נושא. משוררים, הוגי דעות, פעילים פוליטיים ואזרחים מוטרדים עולים על הבמה מאולתרת כבר מאות בשנים, ומשתפים את קהל המאזינים בדעותיהם הכנות והלא מצונזרות. גם היום, בכל יום ראשון, תוכלו לבקר במקום, להאזין לנאומים נלהבים בנושאים שונים, ואפילו לומר כמה מילים בעצמכם אם תרצו.

על הפארק בכמה מילים

מה שתיארנו עד כה הם רק חלק קטן ממגוון האפשרויות והחוויות שמחכות למבקרים בהייד פארק. בין אם תבחרו לעשות יום כיף ספורטיבי, לקחת הפסקת צוהריים שלווה על הדשא, להשתתף באירוע תרבותי או פשוט לצפות בהמון האנושי בשבילים, סביר להניח שתמצאו כאן בדיוק את מה שאתם צריכים. כי זה הדבר המופלא בהייד פארק – הוא יכול להיות מה שתרצו שיהיה.

הייד פארק

נקודות בהיסטוריה של הייד פארק

אבל איך בעצם נוצר המרחב הירוק והמרשים הזה, הממוקם כל כך בלב אזור עירוני צפוף? ובכן, ההיסטוריה של הייד פארק היא מרתקת וארוכה כמעט כמו זו של לונדון עצמה. למעשה, השטח שלו היה בבעלות של נסיכים ומלכים כבר מהמאה ה-16, אז היה ידוע בכינוי "מנור הייד". 

בתחילה, היה זה אזור ציד פרטי השמור לאצולה ולמשפחת המלוכה בלבד. הנרי השמיני היה הראשון לגדר את השטח, וכך נוצרו גבולותיו הראשונים של הפארק. בהמשך, המלכים צ'ארלס הראשון והשני פתחו אותו בהדרגה לציבור הרחב במאה ה-17, והפכו אותו רשמית ל"פארק מלכותי". לאורך המאה ה-18 הוא עוצב מחדש בסגנון אנגלי קלאסי, עם שדרות עצים ארוכות, אגם מלבני גדול ושבילים מעוגלים – בדיוק כפי שאנחנו מכירים אותו היום.

מעבר להיותו מתחם ציבורי לפנאי ונופש, הייד פארק תמיד היה גם מרחב פוליטי וחברתי דינמי. כבר במאה ה-19 הוא שימש כאתר מרכזי לאספות המונים, עצרות מחאה והפגנות בנושאים חברתיים בוערים. למשל, ב-1866 התקיימה בפארק עצרת הענק של הרפורמה, שדרשה הרחבת זכות הבחירה. גם המאבק לשוויון זכויות לנשים מצא בו במה, והמפגינות אף נעצרו לא פעם על ידי המשטרה. 

נאומים היסטוריים ואירועים משמעותיים

האירוע ההיסטורי המשמעותי ביותר שהתרחש בהייד פארק היה ללא ספק "הנאום הגדול" של הסופרג'יסטיות ב-1908. יותר מ-250,000 נשים הגיעו לשם כדי לדרוש זכות הצבעה שווה, והנואמות הפכו למייצגות של מהפכה פוליטית וחברתית. האירוע הזה נחשב לנקודת מפנה חשובה במאבק, וסימן את תחילת הדרך לשוויון מגדרי בחוק.

לאורך השנים, בפארק נישאו גם נאומים היסטוריים על ידי מנהיגים ואישי ציבור חשובים, כמו המהטמה גנדי, ג'ורג' אורוול וברטראנד ראסל. הוא אירח גם הופעות ואירועי זיכרון לאומיים, כמו למשל קונצרט עצום לציון 50 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה ב-1995. כל אלו הפכו את הפארק לא רק לאתר בילוי ופנאי, אלא לסמל חשוב ומוכר של התרבות והחברה הבריטית.

הייד פארק כיום

גם היום, הייד פארק ממשיך לתפקד כמרכז חשוב של חיים אזרחיים ודמוקרטיים. מדי שנה מתקיימות בו הפגנות והתכנסויות של תנועות חברתיות ומפלגות פוליטיות. הוא מארח את "קולות הנשים", אחד מאירועי הדיבייט הפוליטי הגדולים באנגליה. וכמובן, פינת הנואמים ממשיכה במסורת של דיון פתוח בסוגיות השעה. כל אלו מבטיחים שרוחו הסוערת של הייד פארק, כמרחב של חופש ושיח, תמשיך להתקיים גם בעתיד.

כך תתכננו ביקור בהייד פארק

אז איך מתכננים ביקור בהייד פארק? ובכן, קודם כל צריך להבין שמדובר במתחם עצום בשטחו, עם עשרות כניסות ושערים מכל עבריו. לכן, הדבר הראשון הוא להחליט באיזה אזור של הפארק אתם רוצים להתמקד – האם זה האזור הצפוני עם מזרקות המים הגדולות? מרכז הפארק עם האגם והגני הפרחים? או אולי החלק הדרומי עם פינת הנואמים? כדאי להציץ במפה לפני הביקור ולסמן כמה נקודות עניין שאתם רוצים לפגוש.

הפארק ברובעים

דרך נוחה להתמצאות בפארק היא לחלק אותו למספר "רובעים" עיקריים. 

הרובע הצפון-מזרחי, למשל, הוא האזור של פינת הנואמים. כאן תמצאו תמיד קהל של מאזינים סקרנים סביב הבמות, וגם את הכניסה לגני קנסינגטון המפורסמים. מומלץ להתחיל סיור כאן ולשוטט בין העצים העתיקים ושדרות האבן.

ברובע הדרום-מערבי של הפארק נמצאות כמה מהאטרקציות המרכזיות שאסור לפספס. קודם כל, שם ממוקמת הגלריה המעניינת סרפנטיין, המארחת תערוכות מתחלפות של מיטב האמנים העכשוויים. כמה צעדים משם תגיעו לאגם סרפנטיין היפהפה, אחד הנופים האהובים והמוכרים ביותר של לונדון. על שפת האגם מוקמת בכל קיץ הבמה הזמנית המיוחדת, בעיצובם של אדריכלים בינלאומיים מובילים. זהו מוקד משיכה ומפגש חשוב לחובבי האדריכלות, התרבות והטבע כאחד.

הייד פארק

לעצור להריח את הפרחים

כדאי להקדיש גם זמן לאזורים הציוריים והשקטים יותר של הפארק. למשל, רוז גרדן באזור המזרחי, עם הוורדים הנפלאים והערוגות המעוצבות. או החורשות והפרדסים בחלקים המערביים, בהם אפשר לנוח על הדשא ולהירגע מהמולת העיר. בפינות שונות פזורות מזרקות מים מרהיבות, פסלי חוץ מעניינים וגני שעשועים לילדים. בקיצור – יש המון מה לגלות, וכדאי לתכנן את המסלול כדי למקסם את הביקור.

דרכי ההגעה אל הפארק

מבחינת הגעה לפארק, יש אינספור אופציות נוחות. תחנות הרכבת התחתית (Tube) הקרובות ביותר הן Hyde Park Corner, Knightsbridge ו-Marble Arch. כל אחת מהן ממוקמת צמוד לאחד השערים הראשיים של הפארק. גם קווי אוטובוס רבים עוצרים סביב הפארק, כמו קווים 9, 10, 52 ו-94. בנוסף, תמיד ניתן להגיע בקלות ברגל או באופניים משכונות מרכזיות כמו מייפר או נוטינג היל השכנות.

תכנון משך הבילוי בהייד פארק

לגבי משך הזמן המומלץ לביקור – קשה לתת המלצה אחידה, מכיוון שיש מה לעשות בפארק במשך ימים שלמים. יחד עם זאת, כדאי להקצות לפחות כמה שעות טובות להליכה נינוחה, התרשמות מהאתרים השונים ואולי גם הפסקת קפה או פיקניק על הדשא. בסופי שבוע ובימי שמש נעימים, אפשר בכיף לבלות בהייד פארק חצי יום או יום שלם, ולשלב את הביקור עם אטרקציות אחרות באזור כמו המוזיאונים הסמוכים או הארמונות המלכותיים.

קחו בחשבון את השפעות מזג האוויר על הביקור

חשוב לקחת בחשבון את עונות השנה בעת תכנון הביקור. בקיץ, הפארק שוקק חיים ומלא בפעילויות, אך גם הומה מבקרים. זהו זמן מצוין להשתזף על הדשא או להצטנן במזרקות, אבל יהיה צפוף יותר. באביב או בסתיו, מזג האוויר עדיין נעים והפארק מקבל גוון רומנטי יותר עם שלל צבעי השלכת. בחורף, השבילים מתרוקנים ואפשר להנות משקט ומשלווה (אם כי גם מקור מקפיא לפעמים). בכל מקרה, הייד פארק יפה ומרגש בכל ימות השנה, רק שונה בכל פעם.

ובקצרה:  אז אם אתם מתכננים לבקר בלונדון, קחו בחשבון ביקור משמעותי בהייד פארק. הקדישו לו זמן מספיק, אך אל תנסו לכבוש את כולו ביום אחד. תנו לעצמכם לשוטט בנחת, לגלות פינות חמד לא צפויות ולהיטמע ברוח המיוחדת של המקום. ותזכרו תמיד שיהיו עוד הזדמנויות לחזור – כי הייד פארק הוא לא מקום שמתמצים בביקור אחד, אלא יעד שתמיד נחמד לשוב אליו.

הרבה מעבר ל"פארק  ירוק"

הייד פארק הוא סוג של פלא עירוני, איים של טבע וירק בלב אחת הערים הגדולות והתוססות בעולם. הוא מזכיר לנו שגם במרכזים אורבניים צפופים, אפשר וחשוב לשמר את המרחבים הפתוחים שנותנים מקום לנשימה. במשך מאות שנים שימש הפארק כמפלט של שקט, יופי וחופש עבור תושבי לונדון, וממשיך בכך עד היום. אבל הוא לא מספק רק הפוגה אסתטית מהבטון והאבן של העיר. הוא גם מהווה מוקד של ממש לחיים הציבוריים, לדיון פוליטי ולמפגש בין שכבות וקבוצות שונות באוכלוסייה. מבחינה זו, הייד פארק הוא הרבה יותר מאשר "הפארק הירוק של לונדון", אלא ממש חלק מהלב הפועם של החברה הבריטית. ההיסטוריה שלו שזורה עמוק בזו של האומה, והוא ממשיך לשקף את ערכיה הדמוקרטיים גם בהווה.

ירון לוי
ירון לוי

מדריך טיולים בלונדון המתגורר בלונדון כבר 6 שנים. עם הניסיון הרב ולאחר הדרכת מאות טיולים וסיורים בלונדון, החליט להפשיל שרוולים ולהנגיש את כל הידע והניסיון שצבר לכלל המטיילים הישראלים בלונדון באמצעות אתר "לגלות את לונדון".